„Rewolucja” w TVN

Witamy w XX wieku. Tzw. „platfroma cyfrowa” n przestawiła kilka swoich kanałów tematycznych (TVN 24, TVN Meteo, TVN CNBC Biznes) na format 16:9. Portal „Media2.pl” nazywa to „rewolucją”. Ja napiszę, że skandalem jest iż zrobiono to tak późno i że zmiana nie objęła sztandarowego kanału ITI, czyli TVN!
Od dawna do łez bawi mnie „SuperKino” w TVN – kompletna parodia: filmy nadawane z dźwiękiem przestrzennym Dolby Digital ale z lektorem. Z obrazem panoramicznym ale nadawanym z czarnymi pasami u góry i dołu ekranu, przez co po powiększeniu na telewizorze 16:9 obraz staje się rozmyty. Do tego wszystkiego aby obejrzeć przeciętnie półtora godzinny film w „SuperKinie”, trzeba przeznaczyć co najmniej o godzinę więcej czasu, bo co jakiś czas projekcja przerywana jest trwającymi kwadrans blokami durnowatych reklam! Przy tym fakt nadawania tych samych filmów w TVN HD w wersji 4:3 (czyli nie panoramicznie), to już po prostu mały pikuś.

A teraz parę faktów. Tak wygląda plansza testowa transmisji telewizyjnej nadawanej (16:9):

Dla nie świadomych: kraje zaawansowane technologicznie (Niemcy, Wielka Brytania), już bardzo dawno temu zauważyły, że standard PAL jest niedoskonały i można go poprawić. Tak powstał PalPlus. Miał on kilka podstawowych zalet i jedną wadę. Wadą była dosyć skomplikowana metoda dekodowania sygnału PalPlus w porównaniu do stosunkowo prostego „czystego” PAL-u. Powodowało to dużą różnicę w cenie telewizorów zawierających tę nowinkę. Poza tym, PalPlus ma same zalety:

  • zwiększona efektywna rozdzielczość ekranu – zastosowano szereg procesów zapewniających upchanie jak największej liczby linii obrazu wewnątrz PAL-owskiego standardu 625 a następnie jak najlepsze ich odtworzenie,
  • wprowadzenie dwóch trybów transmisji: Camera Mode i Film Mode. Ten pierwszy służy do nadawania obrazu rejestrowanego w studio (lub ogólniej: kamerą telewizyjną, czyli 50 pół obrazów na sekundę), drugi używany jest do transmisji filmów (24 lub 25 pełnych obrazów na sekundę). Przy użyciu tego drugiego trybu na odpowiednim telewizorze można cieszyć się niemigającym obrazem 50p (progresywnym),
  • no i najważniejsze: standard PalPlus określa tylko jeden format proporcji obrazu – 16:9. Jeżeli odbieramy sygnał PalPlus na telewizorze PalPlus (z zasady panoramicznym), to zawsze widzimy obraz składający się z 574 aktywnych linii, na całym ekranie. Jeśli mamy zwykły odbiornik (PAL 4:3), to widzimy obraz z czarnymi pasami. Wszystko dzieje się automatycznie i wszyscy są zadowoleni.
A teraz najciekawsze: standard PalPlus ogłoszono w 1990 roku. Tak. To nie jest pomyłka. Prawie 20 lat temu.
I jest on używany nieprzerwanie do dziś. Oczywiście w krajach cywilizowanych. W naszym grajdołku, który właśnie został prześcignięty w cyfryzacji TV nawet przez Białoruś (która po prostu wprowadziła powszechnie dostępną DVB-T gdy u nas cały czas się tylko zmienia koncepcje), coś tak banalnego jak 16:9 wywołuje nagłówek „rewolucja”…
Tak naprawdę „Platforma n” powinna wprowadzić transmisję (chociaż) swoich kanałów w trybie panoramicznym już w momencie swojego startu! Ponieważ każdy klient „n-ki” otrzymał taki sam dekoder (tzw. „n-box”), który potrafi wyświetlać obraz w każdym formacie (SD, HD, 4:3, 16:9 czy anamorficzne 16:9) na każdym telewizorze (wystarczy tylko określić jaki się posiada odbiornik w ustawieniach dekodera), to nie istniała najmniejsza przeszkoda w zrobieniu „skoku technologicznego” już dawno!